Ki van a Lingoholic mögött?

 

rolam webSzabó-Szűcs Gabriella vagyok, az önálló nyelvtanulók tanára, Neurolanguage Coach®

Üdvözöllek, Szabó-Szűcs Gabriella vagyok, mindig lelkes nyelvtanár, nyelvi coach és megrögzött nyelvtanuló; nagyon szeretek új nyelveket elsajátítani. Az angol és a német nyelvet tanítom. Önállóan jutottam el spanyol felsőfokig, jelenleg pedig a lengyel nyelvet sajátítom el.


Szakmai hátterem


gzettségemet tekintve angol és német nyelvtanár vagyok, 2020 júniusa óta pedig Neurolanguage Coach® is. Volt 8 év az életemben, amikor multicégeknél kamatoztattam a nyelvtudásomatat, és bár rengeteg szép emlék köt ezekhez a cégekhez, néhány éve úgy döntöttem, azzal fogok foglalkozni, ami valóban a szenvedélyem. Ez egyfelől a nyelvtanítás, másfelől a nyelvtanulási technikák tanítása.


Önálló nyelvtanulás

Van a lendületes nyelvtanulásnak egy "titka". Nyelvet lehet tanítani, de a haladás akkor lesz igazán hatékony és látványos, ha önmagad tanulsz, önállóan. Teheted ezt teljes mértékben önállóan, nyelvtanár nélkül, vagy kombinálhatod nyelvtanfolyamokkal.

Tanulási technikák és tananyag egyéni igényekre szabva

Határozottan azt gondolom (és tudom), ha átveszed az irányítást a saját tanulásod felett, akkor rájössz, miért mondják azt olyan sokan, hogy nem a nyelvérzéktől, nem is valamiféle különleges képességtől függ az, hogy valaki megtanul-e egy idegen nyelvet. A tanulás kulcsa a rendszeresség, a saját igényekre szabott tananyag (bármi lehet tananyag, egy regény, sorozat, hosszú szavak listája, nyelvtankönyv...bármivel el lehet kezdeni ügyesen dolgozni), és azok a bizonyos nyelvtanulási technikák.

Fura, hogy hiába tanultam egyetemen pedagógiát, módszertant, sokáig azt gondoltam, hogy ha új nyelvet szeretnék tanulni, akkor keresek egy jó nyelvtanárt, megcsinálom a házi feladatokat, tanulom a szavakat, haladok a nyelvtannal, és majd így tanulok. Spanyolt is így kezdtem el tanulni az egyetemen, egy tanárral. Azután a tanárom elköltözött, a tanulásom abbamaradt. Őrület, nem?

 

Nézőpontváltás

 

Amikor a második gyermekemmel voltam itthon, akkor eldöntöttem, ha törik, ha szakad, meg fogok tanulni rendesen spanyolul.

A tanárom is adott volt hozzá, az egyik Nyelvparádé rendezvényen ismertem meg, és mivel elég messze lakik Debrecentől (ahol én élek), skype-on kezdtünk el tanulni. Gabi (őt is így hívják) nagyon jó tanár volt, a spanyol tudása előtt le a kalappal, rugalmas is, mégsem haladtam elég gyorsan. Miért is? Mert ha az ember egy pici babával van itthon, akinek a nagyobb tesója már ovis, akkor a téli időszakban egyik betegség jön a másik után, az ember hol alszik éjszaka, hol nem (inkább nem). Ebből következik, hogy sorozatosan mondtam le az órákat a január-márciusi betegesebb időszakban, egyszerűen nem tudtam megmondani előre, mi az az időpont, amikor le fogok tudni ülni 60 percre skype elé. Szerintem ezt minden kisgyermekes anyuka jól ismeri. Lényeg az, hogy szerintem mindenki más életében is van olyan időszak, amikor ha megszakad sem tud heti 1-2 alkalommal nyelvórára szaladni. Bár nagyon szerettem Gabival tanulni, így nem volt értelme (miattam), ezért saját kézbe vettem a dolgokat.

Kipróbált tanulási technikák, alapelvek

Rengeteg technikát kezdtem el kipróbálni. Teszteltem, mi működik nálam, mi nem, mi miért nem. Akkor tanultam, amikor tudtam. Mondjuk olyan napon, amikor megelőző éjszaka körülbelül semmit nem aludtam, akkor max. spanyol rádiót hallgattam. Amikor több energiám volt akkor nehezebb dolgoknak futottam neki. Innentől kezdve egy év múlva sikerült letenni a felsőfokú spanyol nyelvvizsgát.

Ez nem azt jelenti, hogy nem hiszek a nyelvtanításban, hiszen nyelvtanár vagyok. Viszont azt gondolom, hogy nem csak a nyelv megtanítása a feladatom, hanem azt is meg kell tanítani, hogyan tudja az ember kihozni ebből a maximumot. Azaz milyen alapelveket kell betartani ahhoz, hogy a nyelvórának hatása is legyen. Miért van az, hogy órán megért a tanuló egy-egy nyelvtani szerkezetet, óra végén használ bizonyos szavakat, kifejezéseket, azonban eltelik pár nap, egy hét, és alig emlékszik, mit tanult.


Felnőttek nyelvoktatása

Az előbbiekből fakadóan nagyon szeretek olyan emberekkel együtt dolgozni, akik komolyan veszik a tanulást, maguktól várják a csodát és nem tőlem. Nem olyanokkal foglalkozom, akik kényszerből járnak nyelvórára, hanem olyan emberekkel, felnőttekkel, akiket belső motivációjuk vezérli. Akiknek egy nyelvtanár nem maga az eszköz, hanem segítő erő, katalizátor a fejlődésükben.

Ezért kezdtem el olyan programokat szervezni, ahol önálló nyelvtanulást tanítok. Makacsul hiszek abban, hogy bárki, aki szeretne, jelentős haladást tud elérni a nyelvtudásában, amennyiben integrálni tudja a nyelvet az életébe.

Tanulás, tanulás, tanulás

 

polyglot conf
Természetesen a spanyolos eset óta nem pusztán a saját tapasztalataim alapján szerzem be a tudást.

Rengeteg könyvet olvasok neurolingvisztikai és tanulástechnikai témákban. Ezek a kedvenc témáim, nem tudom megunni. :)

Elutaztam a Poliglott Találkozóra (Polyglot Gathering) Pozsonyba. Megtelt pár füzet az itt készített jegyzeteimmel... Ez a rendezvény 2020-ban is tervben van, ezúttal Lengyelországban rendezik meg.

 

 

 

IMG 2363Berlinben rengeteget tanultam az Expolingua előadásain. És beleszerettem Berlinbe is. :)

A tanulás a lételemem, enélkül nem tudom elképzelni a napjaimat.

Szemezgess a folyamatosan bővülő blogbejegyzések között, és ha önálló nyelvtanulóként tanulnál velem, vagy kérdésed van, ne habozz e-mailt írni.

A Lingoholicot a facebookon és az instagramon is tudod követni.

Élvezetes nyelvtanulást kívánok Neked :)