Azt hiszed, nem elég jó a memóriád - 5 tévhit a nyelvtanulásról, 1. rész

Az 5 tévhit a nyelvtanulásról cikksorozat első részét olvashatod.

Mielőtt még belecsapunk a témába, fontosnak tartom leszögezni, hogy valószínűleg nincs probléma a memóriáddal – maximum azzal, hogy nem tudod, hogyan használd nyelvtanuláshoz.

Engedd meg, hogy néhány kérdéssel kezdjem ezt a cikket:

  • Van rendszered a szavak, szókapcsolatok tanulásához?

  • Milyen gyakran szoktál ismételni? Mennyire tudatosan?

  • Hogyan tanulsz szavakat?

  • Szövegkörnyezetben tanulsz? Olyan szavakat, amelyekre valóban szükséged van?

  • Mennyi időt fordítasz arra, hogy értelmezd a szavakat? Kötöd más szavakhoz? Alkotóelemeikre bontod őket? Lerajzolod?

  • Használsz képzettársítást?

Elnézést, ha ez túl sok kérdésnek bizonyul, de mégis fontos tisztázni, hogy ezeket a kérdéseket meg kell válaszolni.

Illetve arról sem szabad megfeledkezni, amit már bizonyosan hallottál, hogy a szavakat csak nagyon ritkán tanuljuk önálló egységként. Arra kell törekedni, hogy más szavakkal együtt tanuljuk meg őket, pont úgy, ahogy majd egy az egyben be lehet rakni őket egy-egy mondatba. Nincs azzal semmi gond, ha már egy igét eleve ragozott formában tanulunk meg, például úgy, hogy “ezután azonnal elaludtam.” Mellékneveket és főneveket is lehet szépen összekapcsolva tanulni, mint például “illatos virág” vagy “könnyű vacsora”.

Azon is érdemes lehet elgondolkozni, hogy milyen az, amikor úgy érzed, jó a memóriád. Milyen gyorsan tanulsz vagy milyen gyorsan hívsz elő megtanult egységeket? Egyáltalán, mivel lennél elégedett?

A mai világban sokan azonnal meg akarnak tanulni valamit. Nincs türelem, nincs elég ráfordított idő és energia, mert az az elfogadható, ha mondjuk pár hét alatt már jól tudsz egy nyelvet. Nos, nyelvtanulásnál ilyen nem igazán van. Pár hét alatt sokat lehet haladni, ha energiát fektetsz a tanulásba, de nulláról pár hét alatt nem lehet pikk-pakk folyékonyan és választékosan beszélni rengeteg témáról. Viszont nem mindegy, hogy amikor tanulsz, hogyan tanulsz, mert jó tanulási módszerekkel hónapokat, sőt éveket spórolhatsz meg magadnak.

Nézzünk meg néhány alapelvet, amivel tisztában kell lenned ahhoz, hogy tényleg jól ragadjanak szavak és kifejezések.

Először is: ha azt gondolod, nem elég jó a memóriád, akkor ne felejtsd el, hogy lehet ám javítani. Egész gyorsan is.

Ha száraz tényeket tanulsz, például szavak listáját magolod úgy, ahogy az tetted mondjuk 20 évvel ezelőtt is nyelvóra előtt, akkor az az agyadnak lényegében olyan, mintha kinyomott fogkrémet próbálnál vissztuszkolni a tubusába. Fárasztó, macerás, és a siker rendkívül kétséges.

zold pipaSCALEDHa képekkel tanulsz, amelyekhez élmények, illatok, zene kötődik, az pedig olyan, mint amikor egy posztert ragasztasz ki a szobád falára. Emlékezni fogsz rá.

A kérdés innentől kezdve az, hogyan alakítod át a szavakat tubusba visszanyomandó fokrémből színes poszterré.

Remélem nem bánod, ha leírok pár dolgot, ami mindig igaz, ha szókincset szeretnél bővíteni úgy, hogy ne merüljön minden azonnal vagy nagyon rövid időn belül a feledés homályába.


1. Ismételni mindig kell.

Van, amit gyakrabban és van, akinek többször kell ismételni, mint másnak. Azonban rendszeres, időközönti ismétlés nélkül megette a fene az egészet. Ha nem ismételsz, akkor olyan házat építesz szavakból, ami majd rád fog borulni előbb-utóbb.

2. Rendszerezés.

A szavak nem egymástól független, önálló egységek. Kapcsolódnak egymáshoz. Téma szerint, formájukat tekintve, esetleg nyelvtani hasonlóságok vannak köztük. Lényeg, hogy ha nem kapcsolod őket egymáshoz, akkor megint csak egy szürke és unalmas listád lesz. Ami unalmas, azt pedig nem fogadja be az agyad.

3. A kötődés segít.

Nem a gyereknevelésről beszélek, bár tény, a kötődés ott is segít. :) A szavakhoz is lehet ám kötődni. Például azáltal, hogy azt érzed, hasznos amit tanulsz és van értelme annak, amit csinálsz. Lehet, hogy van egy filmjelenet, ahol már találkoztál egy adott kifejezéssel, és annyira hatással volt Rád a jelenet, hogy egy életre megjegyzed, amit ott hallottál.

Az is kötődésnek számít, ha elképzeled, a Te életedben hol fogod használni azt, amit épp készülsz megtanulni. Netalán le is játszod a fejedben újra és újra azt a jelenetet. Ki is színezed kicsit, hogy minél élethűbb legyen.
Ha törénetet alkotsz 5-6 szóval, az is szuper, főleg ha vicces is a sztori és Te fejedből pattan ki.

4. Kell egy rendszer.


Ha nincs rendszer, nem tudod honnan haladsz és hová. Rendszer nélkül nem tudod, naponta hány szóval szeretnéd bővíteni a szókincsedet. Nem tudod, mikor leszel elégedett. Nem tudod, mit ismételtél már át és hányszor. Szóval kell egy rendszer, időkorláttal együtt, hogy legyen mihez tartanod magad. Nem kell bonyolult dologra gondolni, a kulcsszó inkább a fenntarthatóság.

5. Tudatos és tudatalatti kombinációja.


Már ebben a cikkben is írtam arról, hogy kombinálni kell a tudatos és tudatalatti tanulást. Az egyik azt jelenti, hogy fókuszáltan és teljes tudatossággal tanulsz. A másik pedig azt, amikor “csak” hattérzaj a tanulás, csak “puszta élvezet”, azaz nem azért olvasol vagy nézel valamit, hogy minden egyes szót megérts belőle és tűpontosan le tudd fordítani, hanem azért, mert jó. Ha bármelyiket kihagyod a játékból, már nem lesz olyan hatékony a dolog.


6. Hasonlóságok kihasználása.

Kihasználod a hasonlóságokat. Mi között? Egy adott szó vagy nyelvtani szerkezet lehet hasonlóan hangzik vagy néz ki egy másik nyelven is, amit jól ismersz. Mondjuk a magyarban, az anyanyelveden. Vagy kihasználod, hogy egy szó hangalakja hasonlít egy másik szó hangalakjához, és a képzettársítás segítségével összekötöd őket, egy mondatban használod.

Hidd el, ha eleget ismétesz és akárhogy is, de rendszert és szórakozást viszel a tanulásba, nem lesz kérdés többé, hogy jó a memóriád vagy nem.

Ha tetszett a cikk,  ne felejtsd el követni a Lingoholicot a facebookon vagy az Instagramon.

Az 5 tévhit a nyelvtanulásról sorozat következő részét itt olvashatod el.

Üdv,

Gabi