Hallás utáni szövegértés – hogyan tudod tökéletesíteni?

Ezt a cikket az ihlette, hogy több embertől hallottam mostanában, hogy gondja van a hallás utáni szövegértéssel. Nem azzal, amikor valaki szépen, tisztán, lassabban beszél hozzájuk, hanem azzal, amikor tényleg pörögnek a szavak, mondatok, esetleg más is bele- beleszól a beszélgetésbe. Hiszen a valós életben ritkán beszélgetünk valakivel úgy, hogy csak az ő és az én hangomat lehessen hallani.

Az ember társaságban van, ahol a háttérben is megy a csevej, telefonálás közben sétálunk, az utcán autók mennek, a gyerekekhez vagy valaki máshoz is intézünk 1-1 szót. Szóval ehhez kell hozzászoktatni a fülünket is.

people 2589091 640

Azt gondolom, hogy a hallás utáni szövegértés messze nem csak hallás utáni szövegértést jelent. Hiszen nagyon ritka az, amikor tényleg csak a fülünkre hagyatkozunk. A filmek esetében kapunk képi támogatást, más emberekkel való beszélgetésnél ott a kontextus, a szövegkörnyezet, az előismereteink. Gyakran tudjuk, milyen téma várható. Például az étteremben a pincér valószínűleg étlap és ételek kapcsán fog odajönni hozzánk. Podcastok esetében látjuk a címet… Persze ha nyelvvizsgáról van szó, az más helyzet, ott tényleg csak a fülünk van, de legalább kevesebb a háttérzaj.

A legeslegfontosabb ezen a területen mégis az, hogy a hallás utáni szövegértés szuperül fejleszthető. Kell hozzá idő, nem egyik napról a másikra történik hatalmas változás, de 2-3 hónap alatt már óriási előrelépést lehet tenni.

Az legjobb az az egészben, hogy ez az egyik legszórakoztatóbb része a nyelvtanulásnak. Ha úgymond rá kell erőszakolnod magadra, hogy ülj már le szövegértést fejleszteni, ott valami nagyon nem stimmel. Gondolj bele, hogyan fejleszted ezt a területet? Podcastokat hallgatsz, sorozatokat nézel, rádiót hallgatsz, TED előadásokat nézel végig, hangoskönyvet hallgatsz….csupa olyan dolog, ami érdekes és jó! A felsorolt dolgok mindegyike olyan, hogy kiválaszthatod a témát, az előadót, a sorozatot. Ráadásul a rádió mehet a háttérben is. Hangoskönyvet akár takarítás közben is lehet hallgatni. Egy TED előadást össze lehet kapcsolni a reggeli kávéval...annyi de annyi lehetőség van, ha az ember tényleg élni szeretne vele, akkor nem lehet akadály.

Először ránézünk a rendszer fontosságára, majd megnézzük, miért fontos ilyen szempontból is az, hogy kontextusban és kontextussal tanuljunk szavakat, végezetül megnézünk 1-2 konkrét technikát, hogyan turbózzuk fel a hallás utáni szövegértésünket.

 

1. RENDSZER

key on stonesA rendszer kulcsszó. Nyelvtanulásban és bármi más tanulásában is. Mit jelent ez most, ebben a témában? Nézzünk gyakorlati példákat:

  • 20 napon keresztül minden reggel meghallgatsz egy TED előadást.

  • A következő két hónapban (majdnem) minden nap megnézel egy részt X sorozatból.

  • Egy hónapon keresztül főzés közben mindig elindítasz egy podcastot vagy a RadioGardent.

  • Egy hónapig minden este a kedvenc hangoskönyvedet hallgatod 20 pecig elalvás előtt.

Ahogy látod, ez egyik sem olyan dolog, ami rettentő megerőltető vagy rettentő unalmas. A befektetett energia és idő megtérül. Ha van egy sorozat, amit nagyon szeretsz, nem nehéz leülni megnézni. Ugyanígy, ha van kedvenc témád, könnyen találhatsz odavágó TED előadásokat.

Tapasztalatból tudom, hogy ha rendszert viszel abba, hogy minden nap hallgatsz valamit idegen nyelven, akkor körülbelül 3-4 héten belül jön egy áttörés, amikor elkezd összeállni a kép, természetessé válik az idegen nyelv és egyre kevésbé kell megerőltetni magad ahhoz, hogy tényleg értsd, miről van szó.

 

2. SZAVAK KONTEXTUSBAN

Persze, mindenki tudja már manapság, hogy szavakat nem elszigetelt egységekként tanulunk, hanem más szavakkal együtt, 3-4-5 szavas egységekben (attól függ, milyen szinten vagy az adott nyelvből). Főleg szókincs terén szokták ezt hangsúlyozni, nyilván helyesen.

Hallás utáni értés szempontjából ez azért fontos, mert a szavak, amikor mondatban hallod őket, összeolvadnak más szavakkal, nem mindig egyszerű megállapítani a szóhatárokat sem. Egy-egy hang eltűnik, egy-egy hang kicsit átalakul, egy-egy szónak van hangsúlyos és hangsúlytalan ejtése. Fontos megszokni azt, hogyan hangzik az adott szó mondatban.

Erre kiváló angol esetében a youglish.com, hiszen itt ha egy szót beírunk a keresőbe, azonnal YouTube videók sorát kapjuk, amelyek pont onnan indulnak el, hogy kristálytisztán érthesd a keresett szót. Ráadásul feliatot is kapsz. Kapásból azt hallod, hogyan hangzik ez a szó, amikor nem egyedül van, hanem más szavak társaságában.

Gyakran érdemes hangúlyt fektetni az ún. kollokációk tanulására is. Hiszen a kollokáció oylan szókapcsolatot jelent, amelynek a szavai általában együtt fordulnak elő. Például azt mondjuk, hogy aktív szókincs, de azt nem mondjuk, hogy buzgólkodó , szorgos szókincs, pedig mind a buzgólkodó, mind a szorgos az aktív szinonímája…

 

3. ESZKÖZÖK, MÓDSZEREK

Ebben a cikkben már említettem azt, hogy a tanulási folyamatban tanácsos bekapcsolni azt a fajta tanulást, ami a tudatalattit célozza, tehát mi ugyan nem figyelünk oda, de az agyunk azért hallgat. A 'háttérben megy a szöveg idegen nyelven' dolog pont ilyen. És ennek vannak áldásos hatásai.

Ugyanakkor, ha tényleg fókuszáltan fejleszteni szeretnéd a hallás utáni szövegértésedet, akkor fókuszáltan erre irányuló tevékenységeket is kell csinálnod. Nézzünk most ebből hármat.



1. Egyszerre olvasni és hallgatni

Azaz hallgatsz egy szöveget, és ezzel egy időben olvasod is azt. Az elején talán csak csendesen, a szemeddel követed. Mint ahogy általában sorozatnál csináljuk, erről itt írtam bővebben. Ez egy rendkívül kényelmes dolog.

A picit kevésbé kényelmesebb az, amikor a beszélővel egyszerre hangosan olvasol. Pont úgy, amikor egy nyelvórán megkér a tanár egy csoportot, hogy olvassanak egy-egy mondatot a beszélővel együtt, hangosan. Csakhogy csoportban az ember furán érzi magát, és nehéz ráhangolódni a szövegre. Otthon viszont többször le lehet játszani a szöveget, meg lehet állítani mondatoknál és újra lejátszani egységeket. Ami még szuper:

  • Olyan hangos szöveget választhatsz, ahol a beszélő hangja szimpatikus, azaz szívesen utánozod a kiejtését.

  • Szintén nagyot lendít a dolgon, ha fülhallgatóval hallgatod a szöveget, mert tisztábban hallod a beszélő hangját, jobban oda tudsz figyelni.

Szerintem annak a fontosságát, hogy a hallgatással egyszerre, egy időben olvassuk is a szöveget, nem lehet eléggé hangsúlyozni.

 

2. Hallgatás közben olvasni + ceruzával “firkálni”

Azért tettem idézőjelbe a firkálni szót, mert nem csak úgy össze-vissza firkálgatunk. Itt nagyon intenzíven hallgatunk, rövid szöveget, az olvasáshoz pedig kinyomtatott szöveget használunk, nem pusztán feliratot. Többször is meghallgatunk egy szövegrészt.

Hallgatás közben a ceruzával a kinyomtatott szöveget “kidíszítjük”. Azaz nyilacskákkal jelöljük, hol ment felfelé, hol ment lefelé a hangsúly. Melyik része volt hangsúlyos a szónak? Melyik szótag vagy rész volt az, amit nem is hallottunk (mint például az angol comfortable szóban a második 'o' betűt nem ejtjük)? Hol tartott a beszélő nagyobb szünetet? Melyik két szó olvadt egybe szinte? Mivel a ceruza is ott van a kezünkben és intenzíven használjuk, a figyelmünk is nehezebben kalandozik el. Ilyenkor tudatosul az emberben, hogyan használják a beszélők a hangsúlyozást. Angol esetében nagyon gyakori, hogy az első szótagon annyira nincsen hangsúly, hogy szinte hallani sem lehet. Magyar fülnek ez rettentő szokatlan, de gyakorlással hozzá lehet szokni. A ceruzával rajzolós gyakorlat ebben sokat segít.

Miután így kielemeztük a pár soros szöveget, valószínűleg egyre jobban fogjuk tudni együtt olvasni a beszélővel is. Nem kell sietni, nem az a fontos, hogy minél több szöveget elemezzünk ki így, hanem az, hogy azt a pár soros szöveget, amivel foglalkozunk, alaposan megismerjük.

 

3. Hallás után írás

Ehhez a feladathoz is le kell ülni, tollal és papírral. Szintén rövid szöveggel vagy szövegrészlettel foglalkozunk.

A gyakorlat pont az, amit a cím alapján gondolsz. 4-5 szavanként, esetleg mondatonként megállítva a hallott szöveget leírod, amit hallottál. Néhány mondat után pedig ellenőrzöd. Ilyenkor fény derül arra is, hol vannak hiányosságok a helyesírásodban. :)

Kicsit fárasztó a dolog persze, hiszen meg kell állítani a szöveget, nagyon oda kell figyelni. Cserébe mit kapsz? Rájössz, hol vannak problémák, mely szavakat nem értettél meg. Pár alkalom után pedig sokat élesedik a füled. Ha jól emlékszem, pont ez volt a cél!

Arra is jó ez a “játék”, hogy az ember a kontextusból próbálja meg kitalálni, mi lehet a hiányzó szó...

Fontos kiemelni, hogy a hallás utáni szövegértés csiszolását érdemes a kezdet kezdetétől beiktatni. Természetesen ha nem vagy már kezdő, akkor sem késő fejleszteni ezt a készséget, de ha épp most kezdesz nyelvet tanulni, akkor igyekezz az olvasást mindig a hallgatással összekapcsolni. A mai könyvekhez és tananyagokhoz szinte mindig van már rengeteg hanganyag is, szóval ez nem okozhat gondot. :)

Jó szórakozást és gyors fejlődést kívánok!

Üdv,
Gabi