5 elengedhetetlen összetevő a sikeres nyelvtanuláshoz

 

Nem szeretek mellébeszélni. Ha nyelvet tanulsz, abba energiát kell fektetni. Ugyanúgy, ahogy bármi másba is, ha valamit meg szeretnél tanulni vagy egy célt el szeretnél érni. Maratont sem úgy fut az ember, hogy egyik nap 2 km után kapkodja a levegőt, két hét múlva pedig már megy a maraton. Ez az egész folyamat idő és energia.

Viszont nem mindegy, mennyi energiát fektetsz bele és hogyan.

Téves az az elképzelés, hogy évekig kell tanulni egy nyelvet ahhoz, hogy élesben is tudd használni, elég jó színvonalon. Kényelmes tempóban 2 év alatt simán el lehet érni, hogy folyékonyan beszélj, olvass, hallgass, írj. Persze nem úgy, hogy megveszed a könyveket, befizeted a tanfolyamot és vársz, hogy történjen már végre valami...De azt hiszem, ezt Te is tudod.

Szeretnék megosztani Veled pár gondolatot arról, hogyan lehet felgyorsítani és lendületesebbé, könnyebbé tenni a haladást.

 

1. A tanuláshoz használt eszközök legyenek elérhető közelségben

Ez a legeslegelső pont annyira egyértelmű, hogy szinte már furcsának találhatod azt, hogy egyáltalán megemlítem. Mégsem maradhat le a listáról.


Az egyik kulcs ahhoz, hogy gyakran tanulj az az, hogy a tananyag elérhető közelben legyen. Gondolj bele, ha a füzetedet beteszed az egyik fiókba, a könyvedet az autóban hagyod, nem emlékszel mi is volt a neve annak a YouTube csatonának, amit elkezdtél nézni és még egy toll sincs a közelben, akkor 10-15 percre van szükséged ahhoz, hogy előkészülj tanulni. Ellenben ha a dolgaid egy helyen vannak, hívogatnak, akkor 0 perc az előkészület és bármikor, amikor 10-15 perc szabad időd akad, tanulhatsz egy kicsit, lehet haladni.

Ez nem csak arra vonatkozik, hogy jó esetben van egy kis tanulósarok, ahol a könyveidet, füzetedet, tollaidat tartod, hanem arra is, hogy a hanganyagokat pikk-pakk el tudod indítani a telefonodról, mert vagy le vannak rá töltve, vagy ott a podcast-alkalmazásban bújnak meg, amit csak meg kell nyitni, a play gombra kattintani és hajrá. Ha esténként alvás előtt lefekszel olvasni, de a könyv sem a közelben van és lámpát is macerás kapcsolni, akkor hagyni fogod a fenébe az egészet. Ha a könyv az ágyad mellett van és csak ki kell nyújtani a kezedet érte, a másik kezeddel pedig már fel is kapcsoltad a kis olvasólámpádat, akkor jóval nagyobb esélye lesz annak, hogy minden nap olvasol egy keveset.

muffins 1329679 640Mondok egy példát. Szeretnél sütit sütni. A liszt és a cukor ott van a konyhában, pipa. Tej a hűtőben, pipa. Upsz, sütőpor nincs otthon, azért el kell menni a boltba. A tepsi valahogy a garázsba keveredett, azt be kell hozni, még el is kell mosni. Az olajat nem találod, ki tudja melyik szekrénybe tetted...őrület. És a tojások? Épp 2 perce jöttél haza a boltból a sütőporral, de most mehetsz vissza tojást is venni. A konyhai robotgép egyik része meg elveszett. 4-ből 3 rész itt van, de pont a keverőtál úgy elbújt, hogy már két hete nem találod. Kölcsön kellene kérni egyet a szomszédtól. Hiába van odaírva a recept tetejére, hogy csupán 15 perc előkészület és 20 perc sütés az egész, Te tudod, hogy a körülmények miatt az előkészület messze nem 15 perc lesz...Bezzeg könnyű annak, akinek minden oda van készítve….

Azt hiszem, érted mire akarok kilyukadni. Ha a nyelvtanulás fontos számodra, akkor ne pont azzal vedd el a saját kedved, hogy azt se tudod hol keresd a könyveidet.

 

2. Rendszer és nyomon követés

A rendszer az a dolog, amelynek a fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni. A mai világban a nyelvtanulás egyik legnagyobb csapdája az, hogy rengeteg rengeteg anyag áll rendelkezésre. Itt egy csomag szép tanulókártya, amott egy jó kis magazin, egy YouTube csatorna és még néhány regény is. Annyira könnyű elveszni ebben a halmazban és folyamatosan elcsábulni és más és más anyagokat használni, hogy az ember észre sem veszi, és több időt tölt el azzal, hogy kiválassza, miből tanuljon legközelebb, mint magával a tanulással.

A kevesebb az több elve itt (is) értelmet nyer.

A mai tananyagok többsége elég jó. Sokan sok anyagot fejlesztenek ki önálló tanuláshoz. Azonban akármilyen csúcsszuper a tananyag, ha Te nem viszel rendszert abba, hogyan és mikor és mennyit tanulsz.

Aki régebb óta tanul nyelvet, tegye a szívére a kezét és vallja be magának, hány könyvbe vagy tanfolyamba ruházott már be, amiből azért nem hozta ki a maximumot, mert elkalandozott a figyelme és elvesztette a fókuszt.

Nem az a lényeg, hogy csak 1-2 anyagot használj, hanem az, hogy legyen egy átlátható rendszered, hogyan használod ezeket. A Tanulócsoportokban erre külön hangsúlyt fektetünk.

 

3. Szeresd ahogy tanulsz és szórakozz jól közben

Persze, értem én, az ember nem mindig dalolva ül neki tanulni. De nagy különbség van aközött, hogy érdekel az, amit nézel / olvasol / hallgatsz, vagy csak ásítozol és alig várod, hogy vége legyen. Lehet van TED előadás, ami engem odabilincsel 15 percre, Te viszont 1 perc után értetlenül nézel, hogy “Most komolyan? Ez érdekel valakit egyáltalán?”.

babe 2972221 640Csupán az élethelyzetünkből, munkánkból és érdeklődési körünkből adódóan más és más dolgot fogunk érdekesnek és izgalmasnak találni. Egyik ember a történelmi sorozatból tanul meg szavakat, a másik akciófilmből, megint másik romantikus vígjátékot választ magának. Van, aki nagyon szeret leülni és fordítani vagy nyelvtani feladatokat megoldani, mást a hideg kiráz az ilyesmitől. Egyik ember futás közben hallgat valamilyen anyagot, a másik kiakad, ha pont futás közben duruzsolnak a fülébe.

A lényeg, hogy semmi baj nincs azzal, ha Te telefonos alkalmazással tanulod a szavakat, én pedig Aranylistával. Azzal sincs gond, ha Te politikai témájú TED előadásokat hallgatsz, más pedig irodalmi műelemzéseket olvas. A gond akkor van, ha rendkívül unod, amit csinálsz. Ilyenkor az agyad is lezár és hiába dörömböl az ajtón a tudás, nem fogja beengedni.

Ahhoz, hogy megtaláld mi érdekel, ismerni is érdemes, mi mindenből tudsz válogatni. Sőt, kísérletezni is kell, hiszen lehet nem azonnal találod meg azt a módszert, ami Rád van szabva. Az is lehet, hogy egyik nyelv tanulásánál ez működik, a másiknál más.

Minden teljesen normális. Nem bűn, ha jól érzed magad tanulás közben. Sőt, a tanulás csak akkor hatékony, ha jól érzed magad közben.

 

4. Technikák

A technikákat jól kell kiválasztanod. Olyanokat kell használnod, amelyek közelebb visznek a célodhoz, hatásosak és még szereted is használni őket.

Például ha Neked fontos, hogy sokat fejlődjön a beszéded két hónap alatt, akkor nem lehet csak azzal foglalkozni, hogy könyveket olvasol. Mert persze az jó, és támogatja is a beszéd folyamatát, de egy ponton el kell kezdened beszélni is. Sokat. Rendszeresen. A jó hír az, hogy ezt is lehet többféleképpen csinálni. Irányított kérdésekkel, csak úgy magadban, beszélgetőtárssal, tanárral, utánozhatsz valakit, mesélhetsz történetet adott szavakkal, átírhatsz ismert meséket 21. századi stílusban, magyarázhatsz a sarokban ülő plüssmacinak, rajzolhatsz elmetérképet, az egész mondandódat beültetheted egy memóriapalotába. Ez mind közelebb visz a célodhoz. Kérdés, Te melyik mellett teszed le a voksodat, és a Te stílusodnak melyik felel meg a legjobban.

 

5. A tudalatti és tudatos tanulás varázslatos kombója

Ez egy nagyon fontos pont. Bárki, aki csak iskolai körülmények között tanult nyelvet tudja, hogy nálunk nagy hangsúlyt fektettek a tudatos tanulásra. Megmondták, mely szavakat kell tudnunk, meg kellett tanulni a nyelvtani szerkezetek nevét és képletét, igék hosszú listáját kellett megtanulnunk. Rövid szövegeket kellett fordítani, oda-vissza. Nincs is ezzel gond. Hiszen az iskolában 45 perces órák voltak, nyilván nem lehet órákig filmet nézni, hiszen haladni kell az anyaggal. Felnőttek vagyunk, tudunk analitikusan gondolkodni, tudunk párhuzamot vonni és mondatokat kielemezni, szétszedni, újra összerakni. Ezt a képességünket érdemes is kihasználni. Igenám, de csak ezzel a tudatos, fókuszált, csak az agy prefrontális részét használva még nem fogjuk érezni a nyelvet, nem fogunk átkapcsolni automatikus módba.

imagination 2699130 640Amire 30 éve kevesebb lehetőség volt, most renegeteg lehetőségünk van. Tudunk órákon keresztül hanganyagokat hallgatni, ráadásul anyanyelvi beszélőtől. Még azt is megválaszthatjuk, hogy brit angolt hallgatunk vagy amerikait, a dél-amerikai vagy európai spanyolt részesítjük előnyben. Ez mind-mind egy-egy kattintás kérdése. Pár nap alatt ideérkezik hozzánk, ha eredeti nyelven rendelünk könyvet, de pdf-ben is megszerezhetjük, vagy akár rengeteg weboldal van, ahol azonnal olvashatunk is.

Ebben az egész olvasásban – hallgatásban az a szép, hogy ha belemerülünk, az a tudatalattinkat célozza.

Attól, hogy Te azt hiszed, semmi értelme idegen nyelvű rádiót hallgatni, ha úgysem figyelsz oda, a tudatalattid még figyel. Hiszen ő 24 órán keresztül ébren van, nem alszik. Biztosan ismerős a jelenség, amikor egy boltból kijössz, és hazafelé menet egy dal jár a fejedben és nem is tudod miért jutott eszedbe...aztán rádöbbensz, hogy persze, ez szólt a boltban a háttérben. Idegen nyelv esetében az a szép, amikor egy-egy szó vagy kifejezés kicsúszik a szádon, vagy rájössz, hogy egy kitekert fura nyelvtani szerkezet abszolút természetesnek hat. Ezt nem a tudatos, fókuszált tanulással éred el, hanem azzal, amikor elengeded a fókuszt és csak sodródsz…

Ezért érdemes úgy felépíteni a tanulást, hogy a tudatos és tudatalatti elmédet is célozza.

Azt gondolom, ha a fenti pontokat átgondolod, már tettél azért, hogy gyorsabban haladj a célod felé.

Hatékony és évezetes tanulást kívánok!

 

Üdv,

Gabi